.jpg)
Helmacab valitsi Secton leasingkumppanikseen – palveluasenne sinetöi päätöksen
Helmacabin autokannan hallinnointi siirtyi kilpailutuksen jälkeen Secto Automotivelle keväällä 2025. Valinnan ratkaisivat Secton eduksi toiminnan läpinäkyvyys ja vastuullisuus, hallinnoinnin helppous, kilpailukykyinen hinnoittelu ja ennen kaikkea oma yhteyshenkilö, joka on aina nopeasti tavoitettavissa.
Helmacab on valmistanut jo 60 vuoden ajan erikoiskaapeleita, viime vuoden loppuun asti nimellä Helkama Bica. Suurimmat asiakkaat löytyvät Marine- ja Telecom-liiketoiminnoista eli laivanrakennustelakoista ja mobiiliverkkojen rakentajista. ”Lisäksi toimitamme erikoiskaapeleita teollisuuteen, kaivoksiin ja muihin kohteisiin missä tarvitaan teknisesti edistyneempiä kaapeleita”, Helmacabin CFO Toni Rannikko kertoo.
Suomessa Helmacabin pohjoisimmat asiakkaat ovat Lapin kaivoksilla ja eteläisimmät rannikoiden telakoilla. Valtaosa liikevaihdosta tulee kuitenkin Suomen ulkopuolelta.
”Helmacabilla on asiakkaita yli 60 maassa, joten myyntihenkilöstömme ei juuri autoilla liiku. Autokantamme koostuukin lähinnä toimihenkilöiden työsuhdeautoista”, summaa Helmacabin henkilöstöjohtaja Taru Ämmälä.
”Työsuhdeautoiluun liittyvät asiat ovat osa henkilöstöhallinnon työnkuvaa. Meidän on kuitenkin turha tehdä itse sitä, minkä asianosaava kumppani hoitaa paremmin ja tehokkaammin. Tärkeintä on, että työsuhdeautoilu sujuu käyttäjän näkökulmasta mutkattomasti ja sen hallinnointi kuormittaa meitä mahdollisimman vähän”, Ämmälä jatkaa.
Uudelle omistajalle siirtynyt Helmacab alkoi alkuvuodesta 2025 etsiä itselleen autokannan hallintaan kumppania, joka toteuttaa toiveen vaivattomuudesta mahdollisimman hyvin
”Secton palvelukonsepti oli minulle tuttu jo aikaisemmista työyhteyksistä ja halusimme heidät mukaan kilpailutukseen”, Rannikko kertoo. Secton tarjous autokannan hallinnoinnista vastasikin parhaiten Helmacabin odotuksia.
”Päätökseemme vaikuttivat ennen kaikkea neljä asiaa: toiminnan läpinäkyvyys ja vastuullisuus, hallinnoinnin helppous, kilpailukykyinen hinnoittelu ja viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä, oma yhteyshenkilö, jota suurin osa muista kilpailutukseen osallistuvista yrityksistä ei tarjonnut”, Ämmälä listaa.
Lupaus aktiivisesti asioihin tarttuvasta yhteyshenkilöstä on Ämmälän mukaan toiminut myös käytännössä.
”Hänet saa aina kiinni ja asiat etenevät niin kuin niiden pitää edetä. Secton yhteyshenkilö kävi aluksi tapaamassa meitä, ja kertoi autojen käyttäjille millä kaikilla tavoin Secto voi auttaa heitä autoarjessa.”
Secton rooli ja palvelut tulivat autojen käyttäjille selkeiksi, ja yhteistyö lähti mutkattomasti käyntiin.
”Auton valintaan liittyy monilla aika lailla intohimoa ja kysyttävää on paljon. Esimerkiksi kun auton vaihto tulee leasingsopimuksen umpeutuessa eteen, Secton yhteyshenkilö antaa näkemyksensä ja kertoo suoraan käyttäjille uusista autovaihtoehdoista. Nämäkään kysymykset eivät kuormita henkilöstöhallintoa, kun Secto hoitaa ne puolestamme ja laskee esimerkiksi millaisia vaihtoehtoja annetuissa puitteissa on valittavissa”, Ämmälä sanoo.

”Ja jos tien päällä tulee tenkkapoo, niin autoilijat voivat olla yhteydessä suoraan Sectoon ja apu järjestyy nopeasti. Tämä on hyvä asia, sillä vastoinkäymisethän tuppaavat tulemaan silloin kuin niitä vähiten odottaa”, Ämmälä täydentää.
Suuntana sähköinen autokanta
Helmacabilla on kymmenen auton kompakti autokanta, josta puolet on sähköautoja. Autopolitiikka ei ole tiukka, mutta Helmacab suosittelee vahvasti siirtymään sähköisiin autoihin, kun vanhojen autojen leasingsopimuksia uusitaan niiden päättyessä.
”Secto tunnetaan kestävän autoilun puolestapuhujana. Minäkin päädyin valitsemaan elämäni ensimmäisen sähköauton, ja nyt kun olen reilun puoli vuotta ajellut sellaisella, niin en enää mitään muuta käyttövoimaa harkitsekaan, tai ainakaan paluuta vanhaan polttomoottoriautoon”, Rannikko kertoo.
Autoarjesta huolehtimisen ohella Secto tarjoaa autoasioiden seuraamiseen asiakkailleen useita työkaluja, kuten Secto Fleet Managerin ja Secto Päästöraportointityökalun. Koska käynnissä on vasta ensimmäinen yhteinen vuosi, kaikki palvelut eivät ole vielä Helmacabille läpikotaisin tuttuja. Ämmälä näkee jo kuitenkin esimerkiksi Fleet Managerin helpottaneen työtään. ”Meillä on nyt selkeä näkymä autokannassa oleviin autoihin ja niiden sopimuksiin. Raportointi konkretisoituu vuoden vaihteen jälkeen kunnolla, mutta uskallan odottaa, että luvassa on paljon selkeästi koottua dataa muun muassa vastuullisuusraportoinnin tarpeisiin.”
Autoilun päästöt ovat yksi osa yrityksen ympäristövastuuta ja yhä useampi asiakas haluaa nähdä vastuullisuusselvityksen, jotta yhteistyön aloittaminen on ylipäänsä mahdollista.
”Nämäkin tiedot saamme aina ajantasaisina Sectosta”, Rannikko sanoo.
Ämmälän mukaan autokannan hallinnointi on selkeytynyt monin tavoin aiempaan verrattuna: ”Asiat etenevät nopeasti, kun Sectosta saa aina oman yhteys- tai muun asiakaspalveluhenkilön kiinni. Laskutus on yksinkertaisempaa, Secto hoitaa vakuutuksetkin ja ylipäänsä näkymä autokantaan on parempi. Kaiken kaikkiaan toiminnan läpinäkyvyys tuo luottamusta, että olemme hyvissä käsissä.”
Ota yhteyttä asiantuntijoihimme alla olevalla lomakkeella niin kerromme tarkemmin miten voimme auttaa yritystäsi!