Täyssähköisten työsuhdeautojen verokannuste jatkuu
Hallitus linjasi kehysriihessä, että täyssähköisten työsuhdeautojen verokannustetta jatketaan vuosina 2026-2029. Kannuste on toteutettu siten, että täyssähköauton verotusarvosta vähennetään tuloverotuksessa 170 euroa kuukaudessa.
Verokannusteen poisto olisi Secto Automotiven vuoden 2023 lopulla tekemän asiakaskyselyn mukaan vähentänyt merkittävästi työsuhdeautoilijoiden halukkuutta valita sähköauto. Peräti 86 prosenttia kyselyn vastaajista kertoi, että vähäpäästöisten työsuhdeautojen alennetulla verotusarvolla oli merkitystä heidän päätöksessään valita vähäpäästöinen tai päästötön työsuhdeauto.
Täyssähköisten autojen verokannusteen toteuttaminen moninkertaisti täyssähköisten työsuhdeautojen kysynnän vuonna 2021. Vuosina 2021–2029 kannuste lisäisi Autoalan Tiedostuskeskuksen mukaan täyssähköautojen määrää autokannassa hieman alle 60 000 täyssähköautolla verrattuna tilanteeseen, jossa verokannustetta ei olisi jatkettu vuoden 2025 jälkeen.
– Hallituksen linjaus on hyvä uutinen liikenteen kokonaispäästöjen alentamisen ja Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamisen kannalta. Linjaus on hyvä uutinen myös asiakkaillemme. Yhä useampi yritys on sitoutunut toimimaan pienemmän hiilijalanjäljen saavuttamiseksi ja yritysautoilun päästöjen vähentäminen on monelle yritykselle merkittävin tapa vaikuttaa asiaan, Secto Automotiven toimitusjohtaja Olli Helenius sanoo.
Sähkö nousi suosituimmaksi käyttövoimaksi Secto Automotiven uusissa henkilöautotilauksissa jo vuonna 2021. Trendi jatkuu nousevana. Vuonna 2022 leasingasiakkaillemme tilatuista henkilöautoista oli täyssähköautoja jo 35 % ja vuonna 2023 44 %.
– Autamme asiakkaitamme siirtymään fossiilittomiin autokantoihin ja vähentämään yritystensä hiilijalanjälkeä. Tavoitteenamme on, että luovutamme viimeisen fossiilisella energialla kulkevan henkilöauton vuoden 2028 loppuun mennessä, Olli Helenius sanoo.
Työsuhdeautoilla on tärkeä rooli sähköautoilun yleistymisessä
Vaikka Suomen runsaat 70 000 työsuhdeautoa edustavatkin pientä osuutta koko autokannasta, niiden rooli sähköautoilun yleistymisessä on tärkeä. Työsuhdeautojen keskimääräinen käyttöikä on noin kolme vuotta, minkä jälkeen ne siirtyvät kuluttajamarkkinoille käytettyinä autoina. Noin joka viides teillämme liikkuva auto on joko entinen tai nykyinen työsuhdeauto.
Talouselämä -lehti ja Helsingin Sanomat ovat taustoittaneet laajasti sähköautoiluun liittyvää verotusta ja mitä muutoksia siihen on tulossa.
Linkit juttuihin alla!